Jak nauczyć dziecko mądrze korzystać ze smartfona?

31

W dzisiejszych czasach chyba nikt nie ma wątpliwości jak ważne są nowoczesne technologie w życiu codziennym, w procesie uczenia się i poznawania świata. Zamiast więc zakazywać dzieciom używania komputerów, smartfonów czy tabletów, lepiej uczyć je mądrego spędzania czasu z tymi urządzeniami w rękach.

Rok szkolny rozpoczął się na dobre i wielu rodziców planuje zakup smartfona jako pomoc w nauce dla swojej pociechy. W związku z tym warto rozważyć takie urządzenie, które nie obciąży domowego budżetu, a w razie zgubienia czy zniszczenia nie będzie dla dziecka źródłem stresu z powodu jego ceny. TP-Link, producent smartfonów marki Neffos, w swojej ofercie posiada modele, które na tle konkurencji wyróżniają się znakomitym stosunkiem jakości do ceny. Warto zwrócić uwagę zwłaszcza na modele C7, C9A czy X9, które stanowią znakomitą alternatywę dla drogich smartfonów. Ich cena nie jest wygórowana, a oferują one możliwości i funkcje dostępne w znacznie droższych modelach innych marek.

Wybitny dwudziestowieczny psycholog rozwojowy, zwany Mozartem psychologii, Lew Wygotski, twierdził, że człowiek rozwija się poprzez używanie narzędzi kulturowych, a prawdziwa edukacja nie polega tylko na przyswojeniu określonej wiedzy, ale na rozwijaniu u dzieci umiejętności uczenia się. Gdyby Wygotski żył w naszym stuleciu, z pewnością zaliczyłby smartfony do narzędzi kulturowych.

Wychowanie dziecka do mądrego korzystania ze smartfonu zaczyna się w momencie, w którym bierze ono urządzenie do rąk po raz pierwszy. Jednym z warunków jest ustalenie granic i konsekwentne ich przestrzeganie. Reguły powinny określać nie tylko czas obcowania ze sprzętem, ale także porę dnia, sposób oraz cel jego wykorzystania. Dobrze jest poczynić ustalenia wspólnie z dzieckiem – zagwarantują one spokój rodzicom, a najmłodszym – bezpieczeństwo. Ważne jest wyjaśnienie, dlaczego wprowadzenie zasad i kontroli jest istotne oraz czemu ono służy. Unikniemy dzięki temu buntu ze strony młodego człowieka, który może poczuć się zbytnio ograniczany i kontrolowany. Jeśli dziecko będzie współtworzyło zasady, damy mu do zrozumienia, że jest dla nas partnerem i łatwiej mu będzie podporządkować się wspólnie wypracowanym ograniczeniom.

Czas, w którym dziecko powinno otrzymać swój pierwszy smartfon nie jest sprawą oczywistą. Wiele publikacji naukowych przestrzega przed wykorzystywaniem smartfonów przez dzieci poniżej drugiego roku życia. Nikt jednak nie podaje wieku, od którego używanie tego rodzaju sprzętu jest bezpieczne. Do tej sprawy trzeba podchodzić bardzo indywidualnie. Wszystko zależy od tego, jak i w jakim celu dziecko chce wykorzystywać urządzenie. Z pewnością przyda się ono w sytuacji, gdy dziecko samo wraca ze szkoły. Rodzice będą mieli z nim kontakt, by upewnić się, że pociecha bezpiecznie dotarła do domu, a dziecko zyska pewność, że w każdej chwili może zadzwonić po poradę czy pomoc. Bardzo troskliwi rodzice, dzięki technologii lokalizacji GPS (GPS/A-GPS, Glonass), obecnej w smartfonach marki Neffos, mogą sprawdzić gdzie ich latorośl znajduje się w danej chwili. Dobrze jest jednak uprzedzić dziecko, że w jego urządzeniu działa aplikacja lokalizacyjna i uświadomić, że jest to związane z bezpieczeństwem, a nie inwigilacją.

Badania przeprowadzone przez fundację Dzieci Niczyje pokazują, że najczęstszym powodem zezwalania dziecku na używanie smartfona, jest zorganizowanie mu czasu, gdy rodzic musi się zająć swoimi sprawami. By mieć chwilę spokoju, dorośli wykorzystują najprostsze rozwiązania – wręczają dziecku telefon do zabawy.

By uniknąć nadmiernego korzystania z technologii przez dziecko warto pamiętać o tym, by zapewniać dzieciom inne możliwości spędzania wolnego czasu – najlepiej takie, w trakcie których wszyscy członkowie rodziny zapominają o swoich smartfonach – np. wycieczki, sport, wspólna zabawa – mówi Joanna Gruhn-Devantier, psycholog i psychoterapeutka z warszawskiej poradni psychologicznej Dom Rozwoju.

Badania fundacji pokazują, że dzieci używają smartfonów bez konkretnego celu.
Najważniejszym i zarazem najtrudniejszym elementem nauki mądrego korzystania z technologii przez dzieci jest dawanie dobrego przykładu przez rodziców – ważne jest pokazywanie dzieciom, że smartfon czy tablet, to nie sposób na nudę czy zabijanie czasu, tylko urządzenie, z którego korzysta się w konkretnym celu – by zadzwonić, wyszukać informacje, obejrzeć wybrany wcześniej film. Ważne jest również, zwłaszcza w przypadku małych dzieci, wspólne korzystanie z tego typu urządzeń – po to, by pokazać dziecku, jak mądrze poruszać się po Internecie i ostrzec przed niebezpieczeństwami – dodaje Gruhn-Devantier.

W dzisiejszych czasach najmłodsi nie znają rzeczywistości bez serwisów społecznościowych i wyszukiwarek internetowych, dlatego próba całkowitego zniechęcania ich do korzystania ze smartfonów skazana jest na porażkę. Całkowite pozbawienie dziecka (zwłaszcza nastolatka) możliwości używania smartfona mogłoby spowodować poczucie wykluczenia z grupy rówieśników, którzy sięgają po swoje urządzenia, aby mieć kontakt on-line z kolegami, grać w różne gry czy korzystać z rozmaitych źródeł. Istotne jest, żeby rodzic wiedział, z jakich aplikacji korzysta dziecko i jakie mają one oznaczenie PEGI (minimalny wiek dziecka). Jest to niezwykle ważne, gdyż dzięki tej informacji dorośli wiedzą, czy można się spodziewać nieodpowiednich dla nieletnich treści: przemocy, erotyki, wulgaryzmów czy scen, które mogą wpłynąć na psychikę dzieci.

W urządzeniu warto zainstalować aplikacje blokujące treści niepożądane, ograniczające czas dostępu do internetu czy funkcje blokowania numerów premium. Na rynku jest wiele aplikacji wspomagających kontrolę rodzicielską, które pozwalają na śledzenie tego, co na telefonie robi dziecko, np. TeenSafe (na systemy Android oraz iOS). Umożliwia ona m.in. na wgląd do wiadomości SMS (także tych skasowanych), rejestru połączeń do aktywności na Instagramie czy w aplikacji WhatsApp. Rodzic może również zostać administratorem i głównym zarządzającym smartfonem dziecka. Jednak o tego typu działaniach zdecydowanie trzeba mu powiedzieć już na samym początku – utrata zaufania to bardzo poważny problem.

Warto pomyśleć także o kontroli wydatków. W tym celu bardzo dobrze sprawdzą się karty prepaid. Wszystkie smartfony marki Neffos posiadają dwa sloty na kartę SIM. Drugi slot można wykorzystać na dodatkową pamięć lub właśnie na kartę prepaid, której dziecko będzie używało do Interetu. Dzięki temu rodzic będzie miał pewność, że pociecha nie przekroczy limitów abonamentowych i nie nabije astronomicznych rachunków, korzystając z sieci. Dziecko zaś powoli będzie uczyło się dokonywania wyborów, związanych z zarządzaniem czasem i ograniczonymi zasobami finansowymi.

Smartfon to świetny instrument poznawczy i narzędzie do nauki poprzez świetną zabawę. Sklepy z aplikacjami oferują wiele gier, dzięki którym dzieci rozwijają nie tylko refleks, ale także wiedzę i umiejętności. Szeroka gama aplikacji edukacyjnych – plany lekcji, słowniki, atlasy itp. – pozwoli dopasować stopień ich zaawansowania do wieku i umiejętności dziecka. Wspólna nauka z taką pomocą z pewnością zachęci każdego ucznia do poszerzania wiedzy i nie będzie przykrym obowiązkiem, a możliwość odsłuchania audiobooków ułatwi ‘czytanie’ lektur. Ważne jest, aby dorośli poświęcali swój czas i zagłębiali się w świat nauki i rozrywki razem ze swoim dzieckiem, okazując mu w ten sposób wsparcie oraz zrozumienie dla jego pasji i upodobań.
Smartfon może służyć także do rozbudzenia zainteresowań, np. fotografią, obróbką zdjęć oraz filmów. Oczekiwania w tej kwestii spełni Neffos X9, posiadający dwa aparaty tylne – 5Mpx i 13Mpx oraz przedni 8Mpx. Być może okaże się, że dziecko, które ze smartfonem Neffos X9 rozpocznie swoją przygodę z fotografią, stanie się w przyszłości znanym operatorem lub reżyserem?

Mądre korzystanie ze smartfona to także ochrona danych przechowywanych w urządzeniu, dlatego ważne jest wytłumaczenie młodszemu dziecku jak należy korzystać z kodu PIN i do czego służy czytnik linii papilarnych. W trosce o zdrowie oczu dorośli powinni też wyrobić w dziecku nawyk przełączania wyświetlacza – w określonych warunkach – na tzw. tryb ochrony oka. Tryb ten emituje mniej niebieskiego światła, dlatego wzrok mniej się męczy. Istotne jest także nauczenie dziecka dobrych praktyk, takich jak nieużywanie telefonu podczas przechodzenia przez jezdnię, czy nieprowadzenie rozmów w miejscach publicznych (środkach lokomocji, szkole itp.).

Przede wszystkim jednak bądźmy dobrym przykładem dla naszych dzieci – pamiętajmy, że one uczą się obserwując dorosłych, a w szczególności swoich rodziców.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.