Polacy żyją bardziej smart niż im się wydaje

Wyniki ankiety PAYBACK Opinion Poll

585

Jak pokazuje badanie PAYBACK Opinion Poll, dla większości Polaków zagadnienia związane z tzw. smart living to nadal zagadka. Mimo to, mniej lub bardziej świadomie, realizujemy założenia „sprytnego” życia – często sięgamy po nowoczesne technologie i rozwiązania, aby ułatwić sobie codzienne funkcjonowanie.

Według deklaracji, z pojęciem smart living zetknęła się dotychczas co czwarta osoba ankietowana przez PAYBACK. W tej grupie badanych jest ono zwykle utożsamiane z wygodą zapewnianą przez nowe technologie, które wyręczają nas w wielu zadaniach (52%), a także z inteligentnym, sprytnym życiem (45%) oraz jego optymalizacją i wykorzystaniem posiadanych zasobów (40%). Obszary smart living, jakie wskazali respondenci, to przede wszystkim inteligentne urządzenia, takie jak smartfon, tablet, smartwatch czy smart TV (73%), a także smart home (58%) i smart shopping (54%).

Z technologią za pan brat

Większość osób, którym nie jest obce pojęcie „sprytnego” życia (61%), uważa, że wymaga ono umiejętności korzystania z nowoczesnych urządzeń. Zainteresowanie nowymi technologiami jest bardzo duże – deklaruje je aż 71% ogółu badanych. Prawie każdy używa na co dzień smartfona (91%). Zdecydowanie częściej korzystamy z laptopów (84%) niż z komputerów stacjonarnych i tabletów (odpowiednio 44% i 36%). Relatywnie niewiele osób posiada inteligentny sprzęt RTV/AGD (26%), ale ponad połowa deklaruje, że chciałaby mieć go w domu.

Mniej powszechne są rozwiązania z zakresu smart home – korzysta z nich co czwarty ankietowany. Największą popularnością cieszą się w tym przypadku piloty do zdalnego zamykania, np. drzwi (35%), czujniki ruchu oraz urządzenia do sterowania oświetleniem (po 34%), a także alarmy (33%). 28% stosuje rozwiązania do zdalnego sterowania temperaturą i wilgotnością.

Wciąż bardzo niewiele osób może pochwalić się „sprytnymi zegarkami” (smartwatch) (8%) lub inteligentnymi samochodami (2%), ale zainteresowanie nimi jest bardzo duże. Smartwatch to marzenie 22% badanych, a smart car – 25%.

Z automatu

Smart living nie musi wiązać się z dużymi wydatkami na inteligentne urządzenia. Najlepszym przykładem są różnego rodzaju automaty, które upraszczają dokonywanie transakcji konsumenckich. Zdecydowana większość uczestników badania PAYBACK korzysta z automatów z napojami lub przekąskami (87%), paczkomatów (83%) i biletomatów (82%), przy czym te drugie cieszą się największą popularnością – ponad połowa ankietowanych, zapytana o automaty, z których korzysta najczęściej, wskazała właśnie na paczkomaty.

Optymalizacja życia

Kolejnym pojęciem obok smart living, które nie przebiło się jeszcze do świadomości Polaków, jest lifehacking, czyli stosowanie różnorodnych metod w celu ułatwienia sobie życia. Zetknęło się z nim zaledwie 22% uczestników badania PAYBACK Opinion Poll. Większość z nich (78%) utożsamia lifehacking z wykorzystywaniem narzędzi i usług, które umożliwiają oszczędność czasu i zwiększają wygodę życia.

Brak znajomości tego pojęcia nie przeszkadza jednak Polakom w coraz bardziej optymalnym organizowaniu sobie czasu. Połowa ankietowanych najczęściej robi to poprzez koncentrację na tym, co dla nich najważniejsze, a co czwarty wykorzystuje w tym celu nowoczesne technologie. Nadal niechętnie zlecamy prace domowe czy opiekę nad dzieckiem osobom spoza rodziny. Blisko siedmiu na dziesięciu respondentów twierdzi, że nigdy tego nie zrobiło.

– Nasze badanie pokazuje, że choć znaczenie pojęcia smart living nie jest dla Polaków do końca jasne, to sama filozofia jest im w gruncie rzeczy dość bliska. Chętnie korzystamy z nowoczesnych technologii, aby żyć wygodniej, a zainteresowanie inteligentnymi rozwiązaniami rośnie. Poszerza się także oferta usług mających ułatwić nam codzienne funkcjonowanie i ograniczenie czynności, którym nie chcemy poświęcać zbyt wiele energii – komentuje Dawid Ledziński, New Business Director w PAYBACK Polska.

– Ważnym aspektem sprytnego życia jest smart shopping. Z naszych badań wynika, że Polacy chętnie sięgają po rozwiązania, które upraszczają proces zakupowy i dają im poczucie, że wybierają mądrze. Coraz częściej oczekują przy tym spersonalizowanych ofert dopasowanych do ich potrzeb. Programy lojalnościowe pozwalają firmom spełniać oczekiwania konsumentów, a PAYBACK jako program multipartnerski umożliwia dogłębną analizę zachowań zakupowych w różnych branżach i kanałach sprzedaży. Dzięki wiedzy pochodzącej z takich danych idealnie odpowiadamy na trendy rynkowe, takie jak ultrapersonalizacja czy u-commerce – dodaje Dawid Ledziński.

 

PAYBACK Opinion Poll

To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 21-23 maja 2018 r. metodą ankiety online na grupie 1074 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.

PAYBACK Polska

PAYBACK to największa w Polsce multipartnerska platforma ułatwiająca angażowanie klientów. Umożliwia dostęp do bazy blisko 8 milionów aktywnych użytkowników zbierających punkty u wielu różnych partnerów.

PAYBACK realizuje cele biznesowe partnerów, wykorzystując pogłębione dane konsumenckie pochodzące z wielu źródeł oraz nowoczesne narzędzia analityczne i marketingowe do przygotowania spersonalizowanych ofert i precyzyjnie targetowanej komunikacji.

Uczestnicy programu PAYBACK mogą zbierać punkty podczas zakupów w wielu popularnych sklepach sprzedaży tradycyjnej oraz online. Dzięki specjalnym promocjom, ofertom oraz kuponom (również elektronicznym) posiadacze kart PAYBACK mogą szybko i łatwo zwiększyć stan konta punktowego. Zebrane punkty PAYBACK można wymienić na atrakcyjne nagrody, mile Miles & More, bony zakupowe do zrealizowania u wybranych partnerów lub przekazać je na program dożywiania dzieci Pajacyk.

Program PAYBACK jest częścią międzynarodowej grupy American Express.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.